Monthly Archives: February 2014

Lev livet

Just exakt de orden, LEV LIVET, gör det!
På riktigt alltså!
Gå inte omkring och dröm om saker, gör dem istället!

Så vitt vi vet så lever vi bara en gång och livet är för kort för att ångra att man inte gjorde vissa saker.

20140226-124454.jpg

Resultat + nyttigt knäckebröd

Snart har det gått en månad sedan utmaningen om att tacka nej till godis, snacks, läsk och bakelser började och det känns helt fantastiskt!

Jag har inga som helst problem med att avstå detta, och jag utsätts dagligen för det.
Men har man bestämt sig så är det så mycket enklare!

För min del så känner jag framförallt att jag känner mig piggare och hyn är bättre och jag tappar inte min “kroppsform” trots att jag enbart hinner träna en gång i veckan pga att jag jobbar 65 timmar i veckan.

Det som gör mig så otroligt glad under denna utmaning är att höra alls underbara berättelser som både mailas till mig och skrivs om under eventet på Facebook där nästan 900st är med.

Somliga berättar att de mår mycket bättre, har mer energi och känner mer glädje inför saker och ting, andra har gått ned mellan 1-6 kg i vikt, vissa har krympt massa cm, och somliga har börjar träna och allt detta gör mig så himla glad då jag vet att detta är något som är bra för alla!

Bra hälsa = Friskare

En lite bild på att jag inte tappar och kan behålla formen nästan enbart pga hälsosam mat!

20140210-070307.jpg

Supernyttigt och jätte gott knäckebröd.

Gör såhär:

Ingredienser:

Continue reading

Fördelar med nyttig mat

Tänkte rada upp lite fördelar med att äta nyttig mat, och vad vissa specifika grönsaker bland annat är bra för.

Finns extremt mycket mer fördelar än det jag tar upp just nu.

  • Bra mot sjukdomar – Det är ofta den kost vi äter som gör att vi drabbas av hjärt och kärlsjukdomar, diabetes, fetma, högt blodtryck. Att äta nyttigt gör att risken för att drabbas av någon av dessa sjukdomar minskar
  • Stärker immunförsvaret – Bra kost innehåller vitaminer och mineraler som stärker vårt immunförsvar.
  • Viktminskning – Bra kost sätter fart på ämnesomsättningen och inlagringen av fett minskas då intaget av  socker är betydligt mindre vid en bra kosthållning.
  • Rätt fett bränner fett. Fett är nödvändigt för kroppen och välj i första hand enkelomättat (sänker b.la kolesterolet) och fleromättat fett.
  • Citron – Hjälper dig bland annat att bli av med sötsug, då sura födoämnen drar tillbaka matspjälkningsenzymerna och på så sätt minskas sötsuget. Det är även bra för hyn då citron hjälper levern, som är kroppens största reningsvärk.
  • Vitkål – Motverkar rynkor
  • Ingefära – Antioxidantrik och motverkar illamående, verkar inflammationshämmande och feberdämpande, stimulerar blodcirkulationen och aptiten
  • Gurkmeja – Kraftfull antioxidant, motverkar inflammationer och är även bra för huden

  • Ruccola – Motverkar artros, ledvärk och inflammationer
  • Tomat – Minskar risken för cancer, vitamin och antioxidantrikt.
  • Blåbär – Förbättrar synen, och inlärning, minskar risken för alzheimer och demens.
  • Bra mat gör dig piggare och du orkar mer
  •  Bättre tandhygien
  • Fiberrik mat: Grönsaker/rotfrukter till varje huvudmål hjälper till att hålla magen i form och dessutom ger det bra mättnadskänsla. Vitaminer och spårämnen får du på köpet. Välj fullkornsprodukter före vitt mjöl, så får du även ett jämnare blodsocker.

 

Ät bra – Må bra 

  Bild 99