Monthly Archives: January 2014

Skidpremiär

Igår var det äntligen skidpremiär!

Jag och två kollegor hade bestämt oss för att åka skidor på lunchen och det var heeeelt fantastiskt!

Dock så är jag totalt värdelös på det och måste öva, öva och återigen öva.
Men i år har jag iaf rätt längd på både skidor och stavar, med andra ord lite bättre förutsättningar än tidigare.

Vi åkte på Gärdet, där det är preparerat med konstsnö och tvåspårigt.

Bästa lunchen på länge!

Spåret mäter ca: 2,7 km och jag är riktigt glad för att dessa spår finns i stan och nära mitt jobb, så tusen tack till dem som fixar det!

Idag känns det i höftböjarna 😉

Ser fram emot nästa gång!

Lite bilder, bästa Linn fixar mina skidor, tacksamt 🙂

20140123-062931.jpg

20140123-062940.jpg

20140123-062950.jpg

Massa tips mot sötsug!

Här kommer lite tips på hur du kan undvika att bli sötsugen eller falla i gropen för att inhandla onyttigt.

 

  • Ät regelbundet, helst var 3-4 timme så du håller blodsockret i schack.
  • Drick mycket vatten (men med måtta såklart)
  • Se till att få i dig magnesiumrik mat (allt med måtta såklart)  krom kan också hjälpa.
  • Känn efter ordentligt, är du verkligen sötsugen eller bara uttråkad?                         Vänta 10 minuter och känslan har oftast övergått. Då sötsuget sitter i hjärnan så är ett hett tips att verkligen koncentrera dig på något annat.
  • Träna!
  • Drick citronvatten eller ät grapefrukt, då det motverkar sötsuget genom att de drar tillbaka matspjälkningsenzymerna.
  • Handla ALDRIG hungrig!!!!
  • Borsta tänderna
  • När du känner sug, ställ dig frågan är det verkligen värt det?
  • Ät proteinrik mat och långsamma kolhydrater och rätt fetter och avsluta lunchen/middagen med grönsaker.
  • Rensa bort allt onyttigt hemma, fyll på med nyttigheter så som bär, kesella, grönsaker, keso m.m som är perfekt att ta till om man skulle känna sig sugen.
  • Sov ordentligt!

 

20140116-220053.jpg

20140116-220630.jpg

14 kg godis per år

Nu har du två dagar på dig att rensa kylskåp och skafferi inför utmaningen säg nej till godis, bakelser, snacks och läsk.
Tänk på vad du lägger i kundvagnen när du gör din veckohandling.
I Sverige åt vi ca 14kg godis per person år 2011. Det är ca: 49 000 kcal i nästan enbart socker. Tomma kcal som varken ger långvarig energi eller vitaminer och är skadligt för hälsan i stora mängder.

20140113-114849.jpg