Monthly Archives: November 2012

Dagens cykeltur…

Igår monterade jag ner min racer ifrån trainern och imorse så begav jag mig till Danderyd där jag mötte upp de andra goa människorna i CK08

 

Jag trodde väl aldrig i mitt liv att jag skulle plocka ner min cykel ifrån trainern en helg i november, men vad gör man inte för att få cykla med följebil och få kaffe efter vägen?

 

Grymma brudar!

 

Ståfika =)

 

Så nöjd med kaffe =)

 

Vi cyklade lite i norrort och njöt av det underbara vädret som bjöd på lite kyla och regn, plus lite fint stänk i ansiktet =)

 

<3

 

Tur man hade med sig lite ombyteskläder i bilen =)

 

Men nu åker racern tillbaka upp på trainern igen och om det blir fler turer ute så får det tyvärr bli på min hybrid. Men vem vet, det kanske fungerar det med?

 

 

Å eftersom jag inte hinner blogga en gång till idag så får vi ta det här med farsdag i samma inlägg.

 

Till alla er som har en far/pappa/farsa ja kalla det vad du vill så hoppas jag verkligen att ni bryr er  lika mycket om honom/uppskattar honom varje dag och inte just bara idag då det är fars dag.

 

Min far gick bort för mer än 24 år sedan och det gör ont i mig varje gång jag tänker på det och jag är fortfarande lika arg på dessa dumma vårdköer som gör att människor hinner dö innan de får hjälp.

 

Men nu ska vi inte prata om tråkiga saker utan minnas de bra sakerna med våra fäder och uppskatta de sakerna de gör för oss idag.

 

Så till alla där ute, var rädd om era nära och kära!

 

Ibland liksom hejdar sig
tiden ett slag
och någonting alldeles
oväntat sker.
Världen förändrar sig
varje dag
men ibland blir den aldrig
densamma mer

 

 

Jag har varit beroende av chips….

Sourcream & Onion, Dill, Grill, Lättsaltade, Paprika, Gräddfil, Sourcream & Sweet Chili, Sourcream & Peppar, pringles, ostbågar, hjärtan…..Ja chips i dess alla möjliga former och smaker…..

Jag förstår att eran första tanke kanske går till att jag varit överviktig och suttit och tryckt i mig en massa chips och tyckt synd om mig själv.
SÅ är det verkligen inte!


Jag har alltid tränat någon form av idrott i hela mitt liv , vilket gör att det kan vara svårare att upptäcka ett beroende.
Anledningen till att det kan vara svårare att upptäcka ett beroende hos en individ som tränar är att påföljderna kommer inte lika snabbt, dvs i detta fall viktuppgång.
Jag har aldrig i hela mitt liv vägt mer än 62 kg (väger idag allt mellan 56-59kg) och därmed aldrig klassats som överviktig eller fet.
Många kanske tycker att det är okej att äta lite onyttigt då man ändå tränar och det håller jag med om, så länge det inte blir ett beroende.

Jag har ALLTID ÄLSKAT chips, så länge jag minns så har jag och chips haft ett väldigt bra förhållande.
Jag kan äta godis osv med men inte alls på samma sätt som jag kunde äta chips.
Mitt beroende av chips utvecklade sig i tonåren och jag minns hur jag helt seriöst kunde få abstinens om jag inte åt chips.
Min kropp skrek bokstavligen efter chips, det kanske låter sjukt men folk som inte har varit beroende av något vet inte hur den känslan är.

Jag kunde lätt äta två chipspåsar á 300g på mindre än en timme och det även med dipp till, de som har lite koll på kcal vet att detta är mer än 3500 kcal. (DÅLIGA kcal)
Dagsbehovet av kcal ligger runt 2000-2500 kcal.
Det värsta med att äta detta och man inte ser påföljderna på en gång är att oavsett om de inte syns på utsidan av kroppen så syns det på insidan.
Därför är det viktigt att tänka att bara för att man är ”smal” och kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt så händer det saker på insidan av kroppen.

Idag är jag inte längre beroende av chips och här är några av metoderna jag testade för att  bli av med mitt beroende.
• jag försökte många gånger med att ”föräta” mig av chips, dvs jag åt typ 5-6 påsar på en kväll för att jag skulle bli så äcklad av det och helst av allt så ville jag ju spy upp det för att spy är så himla äckligt och på så vis trodde jag att jag skulle bli äcklad. Det fungerade INTE. Någon dag senare så åt jag chips igen.
• Jag förbjöd chips helt och hållet…. Det fungerade sådär, håller ett tag sedan ramlar man dit igen
• Tränade lite mer och unnade mig på helgerna, funkar men inte i längden.

 

Det man måste göra som med allt annat, det är att bestämma sig och planera!
Jag gjorde det sedan och sa till mig själv, jag äter när jag känner för det och då är det okej. Jag vet ju med mig själv när det går överstyr.
Jag hade inga problem tills jag började att studera för 2 år sedan, då kom det tillbaka, inte lika grovt dock.
Men varför trillade jag dit igen?
Jo min harmoni i kroppen infann sig inte, jag var stressad, massa saker att fixa med och var trött och hann inte med att göra allt som jag ville och när man går hungrig i en mataffär och man är inte sugen på någoting fast man är hungrig så var det chipsen som jag trillade dit på.
Jag sa till mig själv, så länge jag vet om varför jag gör det (stress) så är det okej.
Jag lät det vara så och det försvann så fort jag hade mina rutiner tillbaka i vardagslivet.
Så enkelt, det man måste göra är att strukturera upp sina dagar, veckor m.m så att man inte hamnar i oharmoni i livet eller låter blodsockret fall under dagen så att man bara blir sugen på sött.
Nu tillåter jag mig själv att äta chips när jag går på bio och när jag ska ha/strax innan mens. Men bara för det så betyder det ju inte att jag måste äta det då. Men om jag känner ett oerhört sug efter det just då så är det okej.
Om jag total förbjuder det så kommer det bara bli värre, men så fungerar jag och det är inte lika för alla.

Men det jag verkligen vill dela med mig av är att med planering så kommer du långt!
Planera in mellanmål så att blodsockret inte faller, planera in middagen och handla i förväg så du vet vad du ska äta så det inte blir skräpmat eller dylikt.

Det tar ungefär 21 dagar att förändra ett beteende och jag lovar, om du bestämmer dig, visualiserar att du klarar av det och planerar för det så kommer du lyckas bli av med ditt beroende oavsett vad det är. TRO PÅ DIG SJÄLV!

Min träning kommande månaden…

Just nu är jag inne i en fas där jag tränar det jag vill träna och även det jag verkligen behöver träna (rygg).

Så nu är det biceps,triceps, axlarna och ryggen som står överst på listan.

Mina kommande veckor kommer att se ut såhär

Måndag: Cykel till och från jobb, totlat 20km 1 tim, rygg 30-40 min

Tisdag: Cykel till och från jobb, totalt 20 km 1 tim, biceps & triceps och axlar 40 min, trainer (cykel)  20-60 min (beroende vilken etapp jag kör på Rulletour)

Onsdag: Vilodag, vilket innebär 30 min mage

Torsdag: Cykel till och från jobb 20 km 1 tim, rygg 30-40 min, trainer om jag orkar 20-60 min beroende på etapp

Fredag: Cykel till och från jobb 20 km 1 tim biceps, triceps och axlar

Lördag och söndag förmodligen cykel ute eller trainer, en dag vilodag dock!

Såhär kommer jag att köra i 4 veckor

De första två veckorna på 10×3 och de två sista kommer jag gå ner och köra tungt en gång i veckan på 4-6 reps x3.

(ibland hinner jag inte alla, utan varierar lite)

De ryggövningar jag kör är följande

Latsdrag

Pullover i maskin

Sittande rodd i maskin

Hög rodd, skivstång

Marklyft

Omvända flyes i maskin/cable

Ryggresningar

Övningarna jag kör för biceps och triceps är följande

Push down

Bicepscurl i maskin

Hammer curl

Press från pannan

Tricepspress över huvudet

Koncentrationscurl

Övningarna för axlar är följande 

Drag mot hakan

Hantellyft åt sidan

Axelpress med hantlar

Övningarna för mage är följande 

Fällkniven – så många jag orkar

Crunch – så många jag orkar

Omvända crunch – så många jag orkar

Plankan – så många minuter och sekunder jag orkar

Allt ggr 3.

 

Så ser mitt program ut, testa det gärna!

Men kom ihåg att kör efter din förmåga och efter hur du känner dig i dina muskler.

Känner jag att jag t.ex är för trött i biceps så kör jag fler axelövningar osv. Jag blandar lite efter dagsform men generellt så utgår jag ifrån det här.

Och det viktigaste! Teknik före vikt!! Sänk vikten och gör rätt istället för tvärtom. Du tränar för dig själv och din egen utveckling.