Monthly Archives: November 2012

Hemmaträning för ben (rumpa)!

Om man inte har tid att springa till gymmet eller helt enkelt inte har något gymkort så kommer här några enkla övningar som man kan göra hemma.

Idag körde jag ben på gymmet, så vi fokuserar även på ben för hemmaträningen =)

(Tänkvärt: på 30 minuter hinner man köra ben hårt på lunchen, jag körde knäböj i smith, benpress, lårcurl och benspark)

Jag kommer ge er två olika alternativ på hur man kan genomföra övningarna.

Vill man så lägg även till vikter om ni har det, går även bra att använda typ mjölkpaket eller dylikt.

Börja båda med att värma upp 5- 10 minuter

Alternativ 1 (för den som är nybörjare)

(googla på övningarna om ni inte har koll på dem, jag har länkat några)

15 repetitioner x 2 på alla övningar

Draken (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/382) (går bra utan vikt, läs gärna igenom hur du ska utföra denna övning =) )

Upphopp

Knäböj

Utfallssteg

Höftlyft  (http://www.dintraning.se/ovning/456/Hoftlyft.html)

Step up på stol (http://www.dintraning.se/ovning/)

Tåhävningar

Alternativ 2

Kör samma övningar som alternativ 1 men kör varje övning mellan 60-120 sekunder (bestäm efter vad du tror du orkar) och du får inte vila för ens du har kört igenom alla övningar en gång.

När du har kört igenom alla övningar så vila 2- 3 minuter och sedan kör du ett varv eller två varv till.

Glöm ej att stretcha efteråt 😉

Lycka till!  

Jag efter lite hemmaträning

Kämpa Kämpa Kämpa!

Tänkvärt

Dalai Lama svarade på frågan om vad som förvånade honom mest.

Svaret blev, MÄNNISKAN.
Hon offrar hälsan för att försöka tjäna pengar.
Sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan.
Och så är hon så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet.
Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden.
Hon lever som om hon aldrig skulle dö och så dör hon utan att ens någonsin ha levt.

Konditionsträning hemma

Här kommer ett tips ett träningspass som går att genomföra hemma och på gymmet såklart 😉

Uppvärmning 5- 10 min

Gör följande övningar i 60-120 sekunder i följd utan vila.

Upphopp

Jumping Jacks

Höga knän

Burpees

(Plankan om man vill)

När du gjort dessa avslutar du med 4 minuter löpning (något varv runt huset eller dylikt) eller roddmaskin.

Sedan är det vila 2 minuter innan du kör samma sak ett eller två varv till.

Glöm ej att varva ned efteråt ca: 5 min. (kan t.ex vara lugn promenad, stretch m.m)

Om ni inte vet vad någon av övningarna är så sök på www.youtube.com där finns det många videor som visar övningarna.

 

Nytt år Nya mål, ELITCYKLIST NÄSTA

Min klubb som jag cyklar för har bestämt sig för att satsa på ett elitdamlag CK08, jag fick förfrågan om att vara med och tänkte att ja, varför inte?

Har haft världens strul med mina ben och motivationsdipp men gänget jag ska cykla med är grymt och jag känner att jag vill verkligen försöka en sista gång!

Laget heter alltså CK08 Damelit, och mer info finns på våran facebooksida www.facebook.com/CK08damelit